Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Friday, January 16, 2015

Revenge 17 : Home (part 3)



Revenge 17 : Home (part 3)

Vanessa menghulurkan seutas rantai berbatu biru kepada Zella. Zella terpaku. Rantai tersebut dipandang sepi sebelum mengalihkan pandangannya ke Vanessa. Vanessa tersenyum kecil. Dia mencapai telapak tangan Zella dan dibawanya ke hadapan. Rantai biru tersebut diletakkan di atas telapak tangan Zella.

“Zella jaga baik-baik rantai ni. Ini rantai ayahanda.” Ujar Vanessa.

“Zella tahu rantai biru ini milik ayahanda tapi..”

“...macam mana boleh berada pada kakak?” Vanessa memotong bicara Zella. Dia tersenyum kecil. Zella angguk kepala.

Vanessa mengambil rantai tersebut semula dan dia bediri di belakang Zella. Rambut Zella diangkatnya dan dia mula memakaikan rantai tersebut di leher Zella. “Kakak rampas semula dari Argon. That’s all.”

Zella memegang batu biru tersebut. Dia terasa seolah-olah ada kuasa yang mengalir di dalam tubuhnya. Vanessa memegang bahu Zella dan menyuruh Zella menghadapnya.

“Ingat Zella. Jaga rantai ni sebaik mungkin. Jangan bagi rantai ini jatuh ke dalam tangan Dark Devils.” Zella angguk kepala tanda faham.

Suasana sepi mula menyelebungi mereka berdua. “Err.. kakak,” suara Zella memecahkan kesepian yang melanda. Vanessa memandang Zella.

“Kakak ada cakap yang Dark Devils berasal dari Dark Kingdom. Dark Devils merupakan sebuah organisasi yang dikendalikan oleh raja dan permaisuri Dark Kingdom. Semua arahan raja dan permaisuri Dark Kingdom harus dipatuhi oleh Dark Devils. Jadi, adakah Dark Kingdom adalah sebuah kerajaan yang dihuni oleh orang jahat sahaja?” Zella mengeluarkan pertanyaan dengan suara yang tidak beberapa jelas tetapi masih mampu didengari oleh Vanessa.

“Tak. Tak semua yang berada di Dark Kingdom jahat. Sebenarnya begini ceritanya. Tapi kakak tak tahu sangat kebenaran cerita ni. Kakak hanya terdengar dan terbaca tentang Dark Kingdom. Kalau sejarah mengenai Dark Kingdom. Itu kakak baca. Zella nak dengar sejarah Dark Kingdom atau cerita yang kakak terdengar dari orang lain dan terbaca dari buku?”

“Dua-dua. Tapi Zella nak dengar sejarah Dark Kingdom dulu.”

“Okey. Dengar baik-baik tahu. Dahulu ada sepasang kekasih yang saling sayang-menyayangi antara satu sama lain. Tetapi tidak ramai yang tahu bahawa mereka adalah kekasih kerana pada zaman itu, kekasih mestilah sama taraf dan pasangan kekasih tersebut tidak sama taraf. Lelaki tersebut merupakan golongan bangsawan tetapi gadis tersebut adalah dari golongan bawahan. Jadi, mereka tidak sesuai untuk menjadi kekasih.

Namun disebabkan kasih sayang yang terlampau mendalam, mereka mengetepikan peraturan tersebut. Mereka juga menyembunyikan kisah cinta mereka daripada orang ramai. Malang tak berbau, ayah kepada lelaki bangsawan tersebut mengetahui bahawa anaknya mempunyai hubungan dengan seorang gadis yang tidak sama taraf. Ayah lelaki tersebut menyuruh pengawal mencari siapakah gerangan gadis tersebut dan setelah dijumpai, gadis tersebut harus dihukum bunuh.

Lelaki tersebut berasa bersalah yang teramat sangat terhadap gadis tersebut. Jadi, dia mula memikirkan cara untuk melepaskan dirinya dari bilik kurungan supaya dapat menyelamatkan gadis yang disayanginya.

Setelah berjaya melepaskan diri dari bilik kurungan tersebut. Lelaki tersebut dengan pantas menuju ke rumah gadis itu secara diam-diam tanpa dapat dikesan. Namun, kerana tersilap langkah mereka berdua dapat dikesan. Akhirnya mereka berdua dihukum bunuh.

Pada hari terakhir mereka berdua dihukum bunuh. Mereka masih menggenggam tangan masing-masing dan ada senyuman kecil tetapi penuh dengan kebencian terukir dibibir mereka berdua. Mereka seolah-olah tidak gentar dengan hukuman tersebut dan sedia untuk menghadapi hukuman tersebut.

Tetapi, sebelum mereka dipancung, mereka berdua menjerit sesuatu yang mengejutkan semua rakyat jelata. Iaitu..

 “kasih sayang kami akan terus mekar dan mekar dan kerajaan ini akan kucar-kacir dan pertempuran yang amat dasyat akan berlaku. Semua orang akan dipenuhi dengan sifat kebencian. Dendam dan syak wasangka akan memusnah kalian. Dan disaat itu, kami akan bangkit semula untuk meneruskan kisah cinta kami disamping membina kerajaan baru yang dipanggil Dark Kingdom!”

Setelah habis berkata sedemikian, mereka berdua menjerit tiba-tiba. Ada sesuatu yang keluar dari badan mereka. Sesuatu yang berwarna hitam dan seolah-olah seperti asap. Terbang ke langit biru. Dan disaat itu juga darah memancut-mancut keluar. Kepala mereka berdua sudah terpisah.

Semua rakyat jelata mengatakan bahawa, pasangan tersebut mengamalkan ilmu hitam atau dipanggil Dark Magic. Selepas itu, langit mula hitam dan hujan lebat turun secara tiba-tiba dan perkara yang dikatakan oleh pasangan kekasih tersebut berlaku. ”

Zella menelan air liur. Bulu romanya meremang. Sejarah Dark Kingdom memang tragis tetapi menarik.

“Kakak, kalau yang kakak terdengar atau terbaca?”

“Malam nanti sambung boleh tak Zella? Kakak penatlah. Nak makan, mandi dan belajar. Malam nanti tepat pukul 12 malam kakak cerita. Zella kena datang bilik akaklah.”

Zella tarik muncung. Bulu Kitty diusapnya dengan muka yang masam mencuka. Vanessa tarik nafas.

“Zella. Akak betul-betul perlukan rehat. Kakak baru lepas berlatih magis sebelum memberi rantai biru dan menceritakan sejarah Dark Kingdom dekat Zella. So, I really need a rest.” Vanessa menekan ayat terakhirnya itu. Zella berjalan masuk ke dalam biliknya. Vanessa geleng kepala sebelum masuk ke biliknya. Zella, Zella...

*****
Vanessa tengah menyiapkan assignment yang diberikan oleh Puan Telly ketika pintunya dikuak dari luar. Vanessa memalingkan kepalanya ke belakang sebelum menghadap ke hadapan semula. Zella berjalan menuju ke arah katil empuk milik Vanessa. Sejurus itu, Kitty masuk ke dalam bilik Vanessa dan melompat naik ke katil Vanessa.

Vanessa meletakkan penanya. Dia meluruskan segala urat sarafnya yang sudah kepenatan. Matanya terasa berat. Dia sudah berasa kantuk. Vanessa tutup mata beberapa saat. Rasa mengantuk yang hendak menguasai diri ditepisnya. Dia akhirnya berlalu ke tandas dan membasuh muka sepuas hatinya. Selepas itu, dia duduk di katil bersama-sama dengan Zella. Kitty yang berada di katilnya diletak di ribanya.

“Kakak mengantuklah Zella. Boleh bagi kakak tidur satu jam?” Zella merenung anak mata Vanessa. Jelas kelihatan urat-urat merah disekeliling anak mata kakaknya itu. Zella ukir senyum nipis dan menganggukkan kepala. Vanessa terus membaringkan diri dan terlelap. Zella memandang suis lampu. Lama. Akhir sekali, dia menutup suis lampu dan baring di sebelah Vanessa. Kitty tidur di celah-celah Vanessa dan Zella.

*****

Vanessa mengeliat dengan penuh asyik. Terasa segar badannya setelah mendapat tidur yang secukupnya. Vanessa tersentak. Secukupnya? Dia kalih pandangan ke kanan. Tercetus sebuah senyuman kecil dibibirnya. Dia perlahan-lahan bangun dari pembaringan dan terus membersihkan diri.

Vanessa tengah menyediakan makanan untuk sarapan pagi mereka sekeluarga apabila Zella masuk ke ruangan dapur.

“Sarapan belum siap, pergi mandi dulu.” Ujar Vanessa tanpa memandang muka Zella. Zella tanpa sebarang reaksi bangun dari kerusi dan pergi membersihkan diri. Vanessa memalingkan muka ke belakang apabila Zella sudah tidak kelihatan. Vanessa terus menyambung aktivitinya.

*****

Thanks my dearest sister.” Vanessa tarik kerusi menghadap Zella yang duduk termenung melihat ke luar tingkap biliknya. Zella terkejut dan pelik. Pelik kerana kakaknya tiba-tiba mengucapkan terima kasih. Untuk? Dan terkejut kerana kakaknya tiba-tiba muncul dihadapannya apabila dia sibuk termenung. Kenapa?

Thanks for?

“Tidur,” balas Vanessa pendek. Zella buat mulut berbentuk ’O’.

“Kenapa datang?” Tanya Zella kemudiannya.

“Aik? Macam tak suka aje. Tak apa, kakak boleh pergi.” Usik Vanessa.

“Bukan tak suka. Saja aje tanya.”

“Nak ceritakan pasal Dark Kingdom lah adikku tersayang,”

“Ouh. Bila nak cerita? Sekarang?”

“Kalau nak,” Zella terus menukar posisinya. Dari duduk termenung di atas katil, dia terus meniarap sambil menongkat dagu memandang kakaknya.

“Ceritalah,” Zella memandang muka kakaknya dengan penuh minat.

Vanessa yang baru hendak membuka mulut terkejut apabila...

“Sekejap!” Zella menjerit kecil. Dia berlari keluar bilik dan kembali bersama keropok dan air. Makanan dan minuman tersebut diletakkan diatas lantai.

“Kakak, cerita dekat atas lantailah. Senang sikit.” Vanessa bangun dari tempatnya dan duduk di hadapan Zella. Di tengah-tengah mereka ialah makanan dan minuman yang dibawa oleh Zella.

“Okey. Boleh mula.”

“Pada masa dulu, Dark Kingdom merupakan sebuah kerajaan yang aman damai. Walaupun dinamakan Dark Kingdom, mereka semua bukanlah jahat. Tapi semuanya berubah apabila pada suatu malam, ada seseorang menceroboh masuk ke dalam istana Dark Kingdom. Habis semua pengawal ditumpaskannya walaupun dia bersendirian.

Pada masa itu, raja dan permaisuri sedang tidur di dalam kamar. Keadaan yang huru-hara tidak mampu membuatkan raja dan permaisuri terjaga dari lena. Namun sebaliknya berlaku pada anak raja dan permaisuri. Dia terjaga dari tidur dan berjalan perlahan-lahan keluar dari biliknya. Dia melihat banyak jasad pengawal istana terbaring di atas lantai.

Anak raja tersebut hendak mencari ayah dan ibunya namun, tidak jumpa bilik ibu bapanya. Bilik-bilik di istana tersebut seolah-olah sudah bertukar kedudukan. Tiba-tiba, dia tersebut nampak ada seseorang yang sedang berjalan menuju ke arahnya. Dia melangkah setapak demi setapak ke belakang dengan perasaan yang cemas, takut, gelisah dan sedih.

Rupa-rupanya orang tersebut adalah ayahandanya. Anak raja itu hendak berlari mendapatkan ayahnya tetapi dia terdengar suara ibunya menjerit menyuruh dia melarikan diri dengan cara terjun ke bawah. Dia terpingga-pingga. Dari kejauhan dia melihat ayahnya berpaling ke arah ibunya dan mencekik leher ibunya. Ibunya tetap bersuara menyuruh dia melarikan diri, Lari, lari. Selamatkan dirimu. Jangan kembali.

Ibunya bersuara dengan lemah sekali. Tanpa berfikir panjang anak raja itu terjun ke bawah. Nasibnya agak baik kerana dia terjatuh dia atas benda yang agak lembut. Dengan sekuat tenaga dia berlari keluar dari istana untuk mendapatkan bantuan dari warga kampung. Tetapi, dia tidak berjaya.

Dia pengsan dihadapan sebuah rumah usang dan dia dijaga oleh seorang nenek. Setelah beberapa hari, barulah dia tersedar. Dia terus memberitahu nenek yang menjaganya tentang perkara yang berlaku dari istana. Nenek tersebut hanya tersenyum tidak percaya dengan segala ceritanya kerana istana tersebut langsung tiada apa-apa yang mencurigakan. Malahan nenek tersebut memberitahu bahawa dia baharu terserempak dengan raja dan permaisuri yang sedang berjalan-jalan di sekeliling kampung melihat keadaan seluruh warga kampung.

Anak raja itu terkejut dan terpana. Dia tidak percaya dengan apa yang dikatakan oleh nenek tersebut. Sehari selepas itu, dia menyamar menjadi budak kecil dan melihat keadaan istana tersebut dari jauh. Ya. Memang benar. Tiada apa-apa yang berlaku pada istana tersebut. Para pengawal kelihatan sedang berjalan ke sana ke sini.

Selepas puas melihat keadaan istana tersebut, dia terus berhijrah ke kerajaan lain dan kerajaan yang terakhir yang menjadi tempat tinggalnya ialah Fairy Kingdom. Dia menulis perkara yang menimpa ke atas istana Dark Kingdom dan meletakkan kertas tersebut di atas meja dan pada malam itu dia meninggal tanpa sebab. Perkara itu masih menjadi misteri sampai sekarang.

Setelah dia meninggal, perkara yang aneh banyak berlaku di Dark Kingdom. Raja menjadi semakin tamak akan harta. Beliau menjatuhkan hukuman mati ke atas semua orang miskin dan para penjahat tanpa belas kasihan. Ramai yang mati pada waktu itu dan ramai juga berusaha keluar dari kerajaan tersebut.

Kerajaan Fairy yang mendapat tahu mengenai keadaan Dark Kingdom sekarang teringat akan kertas yang dijumpai oleh rakyatnya. Dalam kertas tersebut ada menyebut bahawa perkara buruk mungkin akan berlaku ke atas rakyat Dark Kingdom dan semua ini angkara seseorang yang telah merasuk raja Dark Kingdom.

Orang ramai mulai menyesal apabila tidak percaya dengan perkara yang disampaikan oleh anak raja sewaktu dia masih hidup lagi. Sampai satu masa, kerajaan Fairy yang telah menolong menamatkan kekacauan yang dilakukan oleh raja Dark Kingdom. Setelah itu, keadaan menjadi seperti biasa dan raja baharu ditabalkan.”

“Pelik.” Zella bersuara setelah Vanessa habis bercerita.

“Pelik?” Vanessa memandang Zella dengan tanda tanya.

“Kenapa ditabalkan raja baharu? Apa yang terjadi dengan raja tadi? Siapa orang yang merasuk raja?” Bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Zella.

“Sebab raja sebelumnya sudah mati apabila salah seorang dari tentera Fairy Kingdom cuba mengeluarkan roh yang merasuk raja tersebut. Mereka percaya, pedang emas yang baru siap dileburkan dan ditulis jampi akan membuatkan roh yang merasuk raja mati bersama dengan raja. Orang yang merasuk raja belum dapat diketahui sehingga sekarang.”

“Jadi apa kaitannya benda tersebut dengan apa yang berlaku dengan kerajaan kita pada masa lalu?”

“Mungkin orang yang merasuk raja tadi cuba membalas dendam kepada Raja dan seluruh ahli keluarga Fairy Kingdom kerana membunuh roh yang merasuk raja Dark Kingdom. Dia mungkin merasuk raja dan permaisuri Dark Kingdom.” Vanessa terdiam sebentar apabila terfikir sesuatu.

“Tapi yang peliknya kenapa sampai sekarang mereka masih memburu kita? Kenapa raja dan permaisuri Dark Kingdom masih lagi memburu kita? Masih lagi memburu Secret Glose? Dan kenapa rakyat Dark Kingdom boleh hidup aman? Dan kenapa semua kerajaan boleh berbaik dengan kerajaan Dark Kingdom termasuk Fairy Kingdom? Kenapa mereka boleh berbaik? Siapa raja dan permaisuri Fairy Kingdom sekarang? Ada sesuatu yang tak kena bila difikir-fikirkan balik.” Vanessa bercakap sendirian.

“Kakak, mereka buru kita kerana Secret Glose. Mereka mahukan Secret Glose kerana buku tu berkuasa. Tapi soalan kakak yang lain-lain tu, Zella tak ada idea. Memang ada sesuatu yang pelik bila kakak soal macam tu. Dan yang paling Zella ingin tahu, siapa raja dan permaisuri Fairy Kingdom yang baharu ditabalkan selepas peristiwa 6 tahun yang lalu?”


“Kakak akan cari jawapan untuk itu di Fairy Kingdom,” ujar Vanessa dengan senyuman penuh makna.

p/s : Thanks for reading this piece of work yang selalu diupdate lambat. Terlampau lambat... Sorry again. Lagi satu, chapter 18 still xdpt nak gerak2... Conflict jalan cerita, macam something wrong ja mase tulis tu. Haaa maaf tapi akan cuba gerakkan dia. All is well.

2 comments:

eija said...

lama tgu cite nie..

Anonymous said...

please sambung. I love this story so much. buatlah happy ending untuk zella and her family ye. pretty please :)))