Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Wednesday, January 13, 2010

Wonderwiess : FANTASIA CHRONICLE BAB 2 part 1 : PETANDA


FANTASIA CHRONICLE
BAB 2 part 1 : PETANDA
            Keadaan pagi di Bandar Capital Selenina sama seperti kebiasaannya, ruang udaranya sesak ngan Sky Shuttle dan pelbagai kapal angkasa yang datang dari seluruh pelusuk galaksi, tiada tanda – tanda kerisauan atas kehilangan Diplomat muda mereka. Semua penduduk melakukan pekerjaan masing – masing, mengejar waktu seolah – olah tiada keesokan harinya.

         Di dalam kesibukan itu, seorang insan sedang bersiap – siap untuk mengembara ke tempat yang jauh, mencari kebenaran atas kehilangan adiknya yang sudah genap 3 tahun menghilang, tanpa jejak dan kesan. “Cik, sudah siap segala kelengkapan yang diperlukan,?” tanya Cypo sambil memberikan kepada Sylina bekas berisi makanan. “Sudah, dan aku akan bertolak ke Seltoyu tidak lama lagi.” Balas Sylina. “Kalau begitu, berhati – hati semasa perjalanan, tiada siapa tahu apa Cik temui dalam perjalan ke sana.” Kata Cypo sambil menjauhi kedudukannya dari Shuttle Senturion milik Sylina itu. “Kamu pun begitu, jaga diri baik – baik ya, selamat tinggal,” Balas Sylina sambil menekan butang hyperdrive Warper Senturion dan terus memecut laju ke luar angkasa Selenina. “Semoga berjaya, Cik,” Jerit Cypo sambil melihat Senturion Sylina pelahan – lahan hilang dari pemandangan mata optiknya.
            Di ruang angkasa, Sylina mula menetapkan koordinat yang ingin dituju, “NOVA, tetapkan koordinat Ke Planet Seltoyu,” kata Sylina sambil menekan butang Anti - Gravity Stabilizer di skrin monitor Senturion. “Baiklah, Cik Sylina, koordinat Planet Seltoyu sudah ditetapkan, pengiraan untuk Space Jumper akan dimulakan dalam masa 10 saat,” balas NOVA, AI yang mengawal sistem navigasi Senturion.
            “1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Space Jumper bermula,” Balas NOVA lagi. Serentak dengan itu, seluruh badan Shuttle Senturion bersinar – sinar dan keadaan sekeliling seolah – olah berhenti bergerak seketika, dan Senturion memecut laju sepantas kilat membelah angkasa. Sylina pula memejam mata kerana tidak tahan dengan kepantasan Senturion menggunakan sistem Space Jumper itu.
            “Kita sudah sampai di Planet Seltoyu, Cik Sylina,” kata NOVA dari monitor kokpit Senturion. Sylina membuka matanya pelahan – lahan dan melihat planet kelahirannya. “Masih tidak berubah rupa, sudah lama aku tidak melihat kecantikannya sejak aku menjadi Summoner.” Sylina berkata pelahan – lahan sambil menghayati keindahan Planet Seltoyu yang terbentang luas di hadapan matanya.
            “NOVA, Tetapkan koordinat ke Seltoyu Summoner Tower, dan pastikan mendarat dengan baik,” kata Sylina sambil cuba berhubung dengan Seltoyu Summoner Tower tentang kehadirannya. “Baiklah, bersedia untuk menghadapi impak semasa menembusi ruang udara Seltoyu sebentar lagi.” Balas NOVA. Serentak dengan itu, Senturion menjunam laju menembusi ruang udara Seltoyu, seluruh badan Shuttle Senturion membara seolah – olah terbakar dan dari jauh, Shuttle tersebut seperti komet melintasi ruang udara.

              Selepas melintasi lapisan atmosfera Seltoyu, Shuttle itu kemudian berhenti di udara sesaat kemudian menstabilkan kedudukannya dan terus meluncur laju menuju ke Seltoyu Summoner Tower. “Shuttle sudah menghampiri destinasi yang ingin dituju, Sila bertahan dengan pendaratan yang agak kasar sebentar lagi” kata NOVA ketika cuba untuk mendarat di tanah lapang berdekatan dengan Seltoyu Summoner Tower. “Pendaratan berjaya, maaf jika Cik Sylina berasa tidak selesa semasa perjalanan,” kata NOVA sambil membuka ruang kokpit Shuttle. “Tidak mengapa NOVA, asalkan kita selamat tiba di sini sudah mencukupi,” Balas Sylina sambil menuruni Shuttle tersebut.
                                            
            “Cik Sylina, Elder Council sudah menunggu Cik di Council Chamber, Sila ikut saya, oh, hampir saya terlupa, saya Yue, salah satu guru di Tower ini,” sapa seorang lelaki berumur dalam lingkungan 20 – an semasa Sylina menuruni Shuttle itu. “Baiklah, Balas Sylina. Sepanjang perjalanan ke Council Chamber, Sylina melihat banyak Summoner muda berlatih menggunakan kuasa mereka di padang latihan. Sylina terkejut apabila sekumpulan Summoner cilik meluru ke arahnya dan memeluk erat kakinya. “Kakak, adakah kakak ni kak Sylina,” tanya salah seorang Summoner daripada kumpulan kanak – kanak itu. “Ya, kenapa dengannya adik – adik,” balas Sylina sambil merenung Summoner comel yang menanyakan soalan itu. “kami ingin melihat Anima kakak, kami terdengar kata pakcik – pakcik Elder yang kakak mempunyai Anima yang paling cantik,” katanya lagi sambil tersengih. “Oh begitu, baiklah, tapi kakak perlu minta kebenaran abang di sana itu,” balas Sylina sambil menunjukkan ke arah Yue yang menemaninya itu.
            “Boleh, apa salahnya Cik Sylina, Elder pun mungkin sedang berbincang ketika ini,” balas Yue. “Terima kasih Cikgu Yue,” kata Summoner cilik itu serentak. “Baiklah adik – adik, ke tepi sikit, kakak akan tunjukkan adik – adik, Anima kakak yang paling cantik, ya,” Kata Sylina sambil menyuruh kanak – kanak tersebut berada di luar padang latihan. Summoner lain juga berhenti berlatih dan berkumpul mengelilingi padang tersebut untuk melihat kecantikan Anima Sylina yang dikatakan paling sempurna oleh Elder itu.
           “Bangunlah dari Mimpi Yang Abadi, Yelucia the Crystal Bearer…!” Seru Sylina. Serentak dengan itu, seluruh kawasan itu bertukar menjadi gelap seketika, dan dari tengah – tengah padang itu keluar cahaya putih yang pelahan – lahan bertukar menjadi bentuk wanita berpakaian serba putih yang cantik sambil dikelilingi dengan Crystal orb serta terapung. “Wah, Cantiknya,” kata kanak – kanak itu serentak. “Apa yang boleh saya bantu, Sylina,” Kata Yelucia. “Tiada apa – apa, kanak – kanak ini ingin melihat kamu,” terang Sylina tujuannya menyeru Yelucia. “Kalau begitu, terimalah kepingan kristal ini sebagai hadiah pengenalan,” kata Yelucia sambil memberikan Kristal pelbagai warna dan bentuk kepada kanak – kanak itu. “Terima kasih…!” teriak kanak – kanak itu.
            “Baiklah Yelucia, Kembali…,” Seru Sylina sekali lagi. Serta – merta Yelucia dikelilingi dengan cahaya putih dan hilang dari pemandangan sambil diiringi dengan turunnya salji putih yang bersinar – sinar. “Terima kasih kak, baiklah kami hendak menyimpan Kristal ini di bilik kami, selamat tinggal,” kata kanak – kanak itu berlari sambil melambai – lambai tangannya kepada Sylina. “Comel kanak – kanak ini, terkenang zaman kanak – kanakku semasa berada di sini,” jelas Sylina kepada Yue sambil menuju ke Council Chamber. “Tower ini dah menjadi rumah mereka sejak Perang Besar Averia tamat, mereka semua adalah bakal pelapis bagi Summoner – Summoner yang telah berkorban untuk menyelamatkan Alliance of Cera,” balas Yue. “Jadi mereka ini anak yatim…?” balas Sylina dengan perasaan ingin tahu. “Ya, mereka semua anak yatim, pihak Elder mengambil keputusan untuk menjaga anak – anak Summoner yang terkorban dan melatih mereka menjadi Summoner yang hebat suatu hari nanti, mereka semua berpontensi besar dan kadangkala nakal, sakit kepala dibuatnya.” Jelas Yue sambil ketawa kecil.
            “Nampaknya kita sudah sampai ke Council Chamber, sila masuk Cik Sylina.” Kata Yue sambil membuka pintu Council Chamber itu. “Saya akan menunggu di sini sahaja,” terangnya lagi. “Terima kasih,” balas Sylina sambil menuju masuk ke dalam Chamber itu dengan perasaan berdebar – debar. Pintu Chamber tertutup pelahan – lahan dan suasana Chamber itu gelap dan seolah – olah tiada sesiapa didalamnya. Sylina menuju ke tengah – tengah Chamber dan menunggu apa yang akan terjadi seterusnya.




0 comments: