Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Tuesday, March 2, 2010

FANTASIA CHRONICLE BAB 3 : SAHABAT


FANTASIA CHRONICLE
BAB 3 : SAHABAT
            Sudah 3 hari Sylina berada di Seltoyu, bermeditasi untuk memperkuatkan minda dan kuasa dalamannya. Tetapi dia tidak dapat menumpukan perhatian sepenuhnya kerana mindanya diselubungi dengan kerisauan dengan nasib adik kembarnya.
            “Maaf kerana mengganggu, boleh saya masuk”. Kata Yue sambil mengetuk pintu bilik  mematikan lamunan Sylina. “Boleh, Sila masuk”. Balas Sylina. “Apa maksud kedatangan awak ke mari” sambung Sylina lagi. “Elder Velip ingin bertemu kamu di padang latihan, ada hal penting katanya.” Kata Yue.
            “Baiklah”. Sylina membalas sambil mengikat rambutnya. Hatinya tertanya – tanya apa yang ingin diberitahu oleh Elder Velip. Mereka berjalan pelahan – lahan menyusuri koridor Seltoyu Tower sambil melihat pemandangan pagi yang indah dihiasi dengan ketiga tiga bulan Seltoyu menghiasi langit. Mereka kemudian sampai di padang latihan yang dipenuhi dengan pelatih – pelatih Summoner yang memerhatikan Elder Velip.
            “Ethiria…!”  jerit Elder Velip, serta – merta tangannya mengeluarkan kilat berwarna kebiruan dan beliau menunjukkannya ke arah arah patung latihan di tengah – tengah padang. Kilat tersebut segera menyambar patung tersebut dan patung itu melambung ke langit meletup. Sylina dan pelatih yang hadir berasa kagum dengan kehebatan Elder Velip.
“Jadi kamu semua sudah melihat kehebatan Ethiria, dan saya mahu kamu berlatih hikmat ini, tapi pada patung latihan, bukan ke kawan – kawan kamu”. Jelas Elder Velip lagi. “hmmm… Sampai pun kamu ke sini Sylina, ada sahabat lama ingin bertemumu, dan kamu pasti suka melihatnya”. Kata Elder Velip sambil tersenyum dan menunjukkan ke satu sudut di padang latihan itu.
Sylina berpaling ke arah yang ditunjukkan oleh Elder Velip. Mengamatinya lelaki di sudut itu dengan pandangan yang tajam dan kemudian tersenyum, Kemudian berlari – lari anak memeluk lelaki lewat 60 – an itu. 
“Ayah Abel, tak sangka dapat bertemu di sini, bukankah Ayah di Zento, mengkaji peninggalan sejarah di sana”. Kata Sylina kepada lelaki yang dipanggilnya Ayah Abel itu. “Memang betul, tapi ada sesuatu yang ingin Ayah tunjukkan kepada kamu, hasil  terbaru dari kajian arkeologi Ayah di Zento dan Ayah pasti ia akan menarik perhatian kamu “. Kata Ayah Abel sambil tersenyum.
Ayah Abel atau Abellion Von Arcocia merupakan pakar Sejarah dan pakar arkeologi terkenal di Fantasia. Setiap ekspedisi arkeologi yang dilakukannya pasti akan memberikan hasil penemuan baru yang menakjubkan menyebabkan beliau diberikan Anugerah Tertinggi Alliance kerana kecemerlangannya  dan sumbangannya terhadap Alliance. Beliau juga merupakan ayah angkat kepada Sylina dan Aylina, menjaga mereka dengan penuh kasih sayang tetapi terpaksa memberikan hak penjagaan mereka kepada Elder Velip di Seltoyu Tower kerana sibuk dengan tugas namun tetap melawat pasangan kembar tersebut.
Ayah Abel mengeluarkan sesuatu dari beg galasnya. Suatu bungkusan berbalut, sambil menepuk debu yang melekat di bungkusan itu, Ayah Abel meleraikan ikatan bungkusan itu dan menunjukkan apa yang berada didalamnya. Sylina, Yue dan Elder Velip terpegun melihat isi bungkusan itu, sebuah buku yang diukir dari Kristal, di mana setiap helai mukasuratnya rata tetapi menunjukkan heliograph yang bersinar – sinar kebiru - biruan, satu karya seni yang sangat halus yang sukar untuk dibuat walaupun dengan teknologi termoden di Alliance.
“Adakah ini, The Book Of Ancient Genesis, Ayah Abel”. Kata Sylina dengan keadaan yang tergamam. “ Hahaha… kenapa Sylina, tidak percaya apa yang kamu lihat, ya, inilah The Book Of Ancient Genesis yang mencatat sejarah bangsa Ancient, leluhur yang mengasaskan 4 kerajaan utama di Fantasia. “Ayah tidak dapat menterjemahkannya kerana tiada siapa lagi yang mahir membaca bahasa Ancient di Alliance dan jika Glatia Empire tahu buku ini wujud, kamu tahu apa akibatnya bukan. Jadi Ayah membawanya ke sini untuk keselamatannya dan untuk kamu memterjemahkannya”. Kata Ayah Abel sambil menghulurkan buku itu kepada Sylina. “Saya terjemahkan? Ayah Abel”. Kata Sylina terkejut. “Kamu boleh, percayalah”. Kata Ayah Abel lagi ketawa kecil sambil melihat Sylina yang mula mengelabah itu.
>>>>>BERSAMBUNG<<<<<
Kenapa Ayah Abel fikir hanya Sylina sahaja dapat menterjemahkannya, Sudahlah kusut Sylina nak memikirkan cara hendak selamatkan adik kembarnya, ini pula disuruh menterjemahkan bahasa Ancient yang sudah pupus. Tunggu…
………………………………………………………………………………………




Segala maklumbalas dan komen membina dihargai







1 comments:

SHAHREE said...

ermmm..not bad....suka saya baca...hehe...