Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Wednesday, March 10, 2010

FANTASIA CHRONICLE BAB 5 : RAMALAN


FANTASIA CHRONICLE
BAB 5 : RAMALAN 


Baqquizt Sehtora Ami
“Dengarkanlah Suara Cahaya”
Baquil Ei Terria Sentia
“Menangis Di Pohon Kehidupan”
Sywiil Paq Maqti Ei Mazpi 
“Segalanya akan Terjawab Di Sana”
Sywi Kallia Ahul Mahhi
“Segala Rahsia Tentang Dirimu”
            Seluruh padang latihan Seltoyu bergema dengan Mantra yang dihasilkan oleh The Book Of Ancient Genesis. Sylina pula mula melihat imej – imej yang tidak pernah dilihatnya seolah – olah buku tersebut cuba memasukkan memori – memori sejarah yang tertulis di setiap kepingan mukasurat buku Kristal itu.

            Selepas lebih kurang 10 minit, kepingan mukasurat buku Kristal itu mula berhenti berpusing dan tersusun semula seperti sedia kala. Sylina pula tidak berganjak meyebabkan Ayah Abel dan Yue bergegas ke arahnya dan cuba menenangkan Sylina manakala Elder Velip pula mengarahkan semua pelatih pergi ke dewan besar diiringi oleh guru pembimbing. “Apa yang berlaku tadi, Tuan Abel”. Tanya Yue. “Nampaknya The Book Of Ancient Genesis telah memasukkan segala sejarah dan memori Ancient ke dalam minda Sylina, harap Sylina dapat menerimanya, jika tidak”. Kata Ayah Abel terhenti.

“Jika tidak apa yang akan berlaku, Tuan Abel”. Tanya Yue berdebar – debar. “Jika tidak minda Sylina mungkin akan menjadi tidak menentu atau bahasa lebih mudah gila”. Celah Elder Velip. “Elder benarkan saya guna Raquinicon (Healing Rune) ini pasti membantu Sylina”. Kata Yue. “Saya tidak benarkan, lagipun kamu bukannya dilatih untuk sihir pemulihan, biar saya gunakan Azuhuria (Divine Touch) mungkin ia dapat membatalkan kesan petrifaction ini”. Bantah Elder Velip. “tidak kisahlah apa cara  yang digunakan, asalkan Sylina sedar”. jerit Abel sambil membeliakkan matanya menahan kemarahan.

“Azuhuria…!” jerit Elder Velip. Dengan serta – merta satu cahaya yang terang meliputi badan Sylina dan hilang pelahan – lahan. Tidak lama kemudian Sylina tersedar dan seakan – akan hilang ingatan sekejap. “kamu tidak apa – apa Sylina,” Tanya Ayah Abel. “Tidak ada apa – apa cuma kepala saya berasa pening seolah – olah baru membaca 1000 buah buku dalam masa 1 minit”. Balas Sylina sambil memicit – micit kepalanya. “Baguslah kamu selamat, tadi bukan main risau Yue melihat kamu”. Kata Elder Velip sambil mengusik Yue yang mukanya mula kemerah – merahan menahan malu.

“Tadi tidak salah saya, Mantra yang keluar dari Book Of Ancient Genesis itu dalam bahasa Avion, bahasa Kaum Ange, ini sesuatu yang unik bagi saya”. Sambung Elde Velip lagi. “Apa yang unik Elder Velip”. Kata Yue kehairanan. “Nampaknya kamu sudah lupa dengan Sejarah Fantasia, Yue, Kaum Ange merupakan bangsa kedua yang telah lama hidup di Fantasia selepas Ancient, dan mereka merupakan bangsa yang amat mementingkan keagamaan dan mengasaskan Agama Trinity Of Solace, yang menjadi ikutan berbilion bangsa di Fantasia, berbeza dengan Ancient yang begitu hebat dengan teknologi Kristal mereka dan mampu merekodkan segala ilmu pengetahuan mereka yang tiada batasan di dalam Kristal, jadi bagaimana Mantra yang menggunakan bahasa Avion berada di dalam Buku Kristal yang merekodkan sejarah Ancient?”. Katanya lagi.

“Mudah sahaja jawapannya, untuk memberi petunjuk kepada saya supaya pergi ke Aviala, Dunia Asal Ange, itulah yang diberitahu oleh Book Of Ancient Genesis kepada saya, saya akan menemui jawapannya di sana, di Pohon Kehidupan”. Kata Sylina dengan yakin. “Kamu ingin ke Aviala, gunakan Speed Shuttle Ayah, Wispseer, kamu akan sampai ke sana dengan lebih pantas dari shuttle biasa”. Kata Ayah Abel sambil memegang kedua – dua tangan Sylina. “Dan bawa buku ini bersama – sama kamu, ia hak kamu”. Sambungnya lagi dan memberikan Sylina The Book Of Ancient Genesis.

“Bahaya untuk kamu mengembara ke angkasa berseorangan Sylina, Saya membenarkan Yue mengikut kamu kerana memang menjadi tradisi untuk seorang Summoner mempunyai seorang pelindung yang dapat melindungi mereka ketika melakukan Summoning, kerana ketika kamu melakukan Summoning di luar Seltoyu, tenaga jiwa akan digunakan lebih dari biasa menyebabkan badan kamu menjadi lemah, kamu tahu bukan undang – undang itu, lagipun Yue merupakan guru pertahanan diri dan pakar pedang, jadi kamu akan selamat”. Kata Elder Velip sambil menarik Yue ke hadapan Sylina.

“Harap kamu selesa dengan saya Sylina”. Kata Yue sambil tersenyum. “Kalau begitu, Jangan berlengah lagi, kemas semua barang – barang  keperluan kamu dan kita akan bertolak ke Aviala dalam masa sejam”. Kata Sylina. “Baiklah Sylina, jumpa kamu di Seltoyu Shuttle Spaceport nanti”. Balas Yue.

“Ternyata Sylina sudah besar, dan kamu sudah melatihnya dengan baik, Elder Velip”. Kata Abel sambil memandang Elder Velip. “Kamu juga telah menjaganya dengan baik, Abel, dan ternyata dia bukan sebarangan orang”. Balas Elder Velip dan memandang Sylina yang bergegas menaiki tangga untuk ke biliknya.

 Satu jam kemudian di Seltoyu Shuttle Spaceport, Sylina dan Yue bersiap – siap untuk ke Aviala, segala peralatan dipastikan berfungsi dan berada didalam keadaan yang baik. “Baiklah Ayah, semua peralatan elok dan doakan saya selamat sampai”. Kata Sylina kepada Ayah Abel dengan mengunakan alat komunikasi WispSeer. “Baiklah, Kamu mesti berhati – hati di dalam perjalanan”. Balas Ayah Abel.

Kemudian siren berbunyi dan pembesar suara berbunyi, “sila kosongkan lapangan, Shuttle WispSeer akan berlepas di dalam masa 1 minit lagi, diulangi, Shuttle WispSeer akan berlepas dalam masa 1 minit lagi, kerjasama anda amat dihargai”. “Kiraan akan bermula dari 10 saat, 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 Shuttle Berlepas”. WispSeer Dengan pantas meluncur di landasan dan terbang membelah awan meninggalkan satu garisan asap sebelum hilang dari pandangan semua orang di Spaceport.

“Semoga Ami (Cahaya) dan Tenaga Kehidupan Bersamamu, Sylina”. Kata Elder Velip memandang WispSeer yang pelahan – lahan hilang di pemandangannya itu.

Sementara itu WispSeer yang berada di luar Atmosfera Seltoyu mula mengaktifkan sistem kawalannya, “Kawalan Manual diaktifkan, penstabil graviti dihidupkan, terima kasih kerana menggunakan WispSeer, Saya EVA, Artificial Intelligent atau AI yang mengawal Shuttle ini, apa yang boleh saya bantu”. Kata EVA melalui monitor komunikasi Shuttle. “EVA, tetapkan koordinat perjalanan ke Aviala, gunakan Worm Hole Generator ataupun Space Warp sebab sya perlu segera ke sana”. Balas Sylina. “Baiklah, Koordinat telah ditetapkan, Sila pakai tali pinggang keselamatan dan pastikan ia dipasang dengan betul, maaf jika perjalanan agak kasar atau tidak selesa”. Kata EVA lagi. “Space Warp Generator dihidupkan, bersedia untuk menerima Impak Quantum”. Sambungnya lagi.

Serta – merta, Seluruh badan Shuttle mengeluarkan cahaya dan memecut pantas membelah angkasa. Sylina sempat menoleh ke belakang melihat Seltoyu yang makin mengecil, dan berharap dia mampu mengetahui lagi asal usulnya dan strategi yang dapat membantu menyelamatkan adiknya.

Sementara itu, Di Opuz Maharaja Glatiun memerhatikan segala gerak geri Sylina tanpa disedarinya melalui Cymen, Bebola Kristal Sihir Terlarang. “Bagus, pergilah ke Avalia, Di sana kamu akan membantu aku mengetahui bagaimana Daimion dikurung, supaya aku dapat melepaskannya, hahahaha!”. Katanya sambil melihat Aylina yang semakin lemah dipengaruhi Elperin (Dark Soul). “Sylina, semoga Cahaya melindungimu”. Bisik hati Aylina melihat Mahraja Glatiun yang sedang leka ketawa itu.

>>>>>BERSAMBUNG<<<<<

…………………………………………………………………………
,Apa yang akan menunggu Sylina di Aviala, dan apakah rancangan jahat yang akan diatur oleh Maharaja Glatiun untuk Sylina di Avalia..?
…………………………………………………………………………
Cerita Fantasia Chronicle akan berehat sebentar dan untuk menghiburkan hati anda, Wonderwiess akan Postkan Fantasia Chronicle Behind The Character… yang akan ceritakan segalanya tentang karakter yang telah wujud dan akan wujud di Fantasia Chronicle.
……………………………………………………………………………
Segala maklumbalas dan komen membina dihargai

2 comments:

Anonymous said...

green87,
best la cta nie.. x sbr nk tgu.. msti si yue 2 kapel dgn sylina nti kn.. nmpk dr cra dia...

WonderWiess_Margera said...

haha2.. perhaps...