Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Wednesday, January 12, 2011

Phase 6 : The Starting Point

The Starting Point

            BAM!
            Pintu yang setinggi 11 kaki itu terbuka dari luar. Tiga orang yang digelar The Memoria Selios melangkah masuk, diikuti pula dengan El-Voq. Morgan yang sedang duduk tertunduk menongkat dahi seraya bangkit. El-voq menghampiri Morgan.
            “Apa semua ni, El-Voq? Kau mengurung aku?” soal Morgan. El-voq tidak menjawab, sebaliknya melabuhkan punggung di bangku antik hadapan Morgan.
            “Morgan, saya tidak bermaksud begitu. Tapi fikiran kau sedang bercelaru, saya tidak mahu mengambil risiko. Kamu faham, kan?” Morgan duduk. Dia memandang pula Memoria Selios.
            “So, mereka buat apa sini?” soal Morgan, dia merasa pelik dengan kedatangan 3 orang berjubah putih itu. Lord El-Voq memandang sekilas kepada mereka lalu memandang Morgan semula.
            “Mereka akan mengunci kekuatan kamu, dan…”
            “Apa? Mengunci kekuatan aku? Apa kamu ingat kamu boleh buat sesuka hati?!” tiba-tiba Morgan membentak sambil menghentak pemegang kerusi antic itu.
            “Sabar Morgan, saya hanya akan mengunci sementara sahaja,” Lord El-Voq suba memberi penjelasan.
            “Tidak..aku takkan benarkan!” Morgan seakan tidak boleh mangawal emosinya. Pandangannya tajam kearah Memoria Selios. Entah kenapa, selepas kejadian tadi dia sangat berasa pelik, dan yang pasti dia sedang risaukan sesuatu. Dia sendiri tidak tahu apa yang dia risaukan.
            “Morgan, dengar dulu. Saya tidak mahu berkasar dengan kamu, tolong bagi kerjasama. Kalau kata-kata Black Demon berjaya mempengaruhi kamu, ada kemungkinan kamu akan memihak dia dan akan memusnahkan dunia ini, kamu mahu begitu?” kata Lord El-voq. Selepas mendengar kata-kata ayah angkatnya, nafasnya kian stabil tidak seperti tadi tercungap-cungap seakan tidak cukup nafas.
            “Tapi..apa akan terjadi jika Black Demon menyerang dunia manusia dan waktu itu aku tidak mempunyai kuasa?”
            “Itu tidak akan berlaku..kerana Memoria Selios akan menguruskan semua itu. Kamu tidak perlu risau Morgan. Sekarang, mereka akan mengunci kuasamu,”
            “Tunggu! Apakan mereka akan menghilangkan ingatan aku juga?” soal Morgan sangsi.
            “Ya, kerana ia akan mempengaruhi kamu,Morgan..mereka terpaksa,”
            “Tidak! Itu aku tidak benarkan. Aku tidak akan!” jerit Morgan, tidak semana-mana muncul aura ungu di kedua-dua telapak tangannya. Mata ungunya kian menikam Lord El-Voq. The Memoria Selios yang sedikit kaget itu terundur setapak kebelakang. Mereka tahu mereka tiada tandingannya jika dibandingkan dengan Morgan. Tetapi lain pula dengan Lord El-Voq, dia masih mampu berdiri tenang di tempatnya walaupun saat itu Morgan sudah kelihatan seperti seorang yang sangat mengerunkan.
            “Morgan…” tiba-tiba satu bisikan menyengat di telinganya. Serta merta aura ungu itu mula lesap dari tanganya. El-Voq mengerutkan kening, pelik dengan kejadian itu.
            “Morgan..percayalah dengan aku, kau takkan pernah melupakan aku dan aku tidak akan pernah membiarkan kau melupakan aku..” sekali lagi suara itu terngia-ngia di telinganya. Morgan terduduk semula di bangkunya. Tiada daya untuk berdiri lagi, perlahan-lahan matanya tertutup dan kepalanya melentok di belakang kerusi.
            Lord El-Voq dan Memoria Selios yang memerhati tadi kelihatan pelik. Lord El-Voq mendengus, keadaan itu sangat menyukarkan dia untuk menghilangkan ingatan Morgan berkaitan dengan kejadian di dunia manusia.
            “Angkat dia. Kita perlu mengurung dia di dalam Bilik Gelap. Kita tidak boleh berbuat apa-apa sekarang, melainkan mengurung dia di dalam bilik itu,” arah Lord El-Voq.

*****

            SEBUAH pokok besar yang berketinggian hampir seratus kaki dari bawah tiba-tiba bergegar seakan terkena gempa bumi. Dalam beberapa saat pokok itu bergegar, ia tiba-tiba berhenti. Serentak itu, satu lubang perlahan-lahan terukir semakin membesar, dan apabila ia sudah cukup besar untuk memuatkan satu badan, ia berhenti.
            Sesaat kemudian, satu kaki yang hanya berselipar muncul keluar, diikuti dengan kaki sebelah dan kemudian sesusuk tubuh pula muncul dengan pakaian serba putih dan rambut mengurai berwarna putih mencecah lantai. Tetapi aneh, objek yang seakan menyerupai manusia itu tidak mempunyai muka.

*****

            “ACE, kamu mahu ke mana?” Puan Bidara yang sedang meletakkan pinggan mangkuk yang sudah dibasuh ke dalam rak sempat memandang Ace yang bergesa-gesar menuruni tangga. Ace berlalu ke dapur.
            “ Saya mahu keluar, ma. Sekejap!” katanya.
            “Ke mana?”
            “Em..nak jumpa kawan sekejap,”
            “Ah, yalah..oya, sebelum tu, pakaian siapa yang ada dalam mesin tu? Penuh dengan darah,” Ace tersenyum. Dia merenung anak mata ibunya.
            “Oya..baru mama ingat, itu pakaian yang mama guna untuk pungut anak kucing. Ace pergilah,” tiba-tiba saja Puan Bidara menjawab persoalannya sendiri. Ace tersenyum lagi.
            “Baik ma,pergi dului!” sebelum kelaur dari pintu , Ace sempat mengucup dahi ibunya.

*****

            “MORGAN..Morgan!” matanya lantas terbuka. Benda pertama yang menjamah matanya ialah lampu mentol yang berwarna oren terang. Belakangya terasa sakit dek katil kayu yang tidak beralas. Kepalanya juga terasa sakit kerana tidak berbantal. Morgan tersentak, dia segera bangun.
            Bilik itu sangat gelap, hanya ruangnya saja yang terang dek cahaya dari mentol. Morgan pantas berdiri. Satu tapak di hadapannya ada sebuah meja di mana atasnya sudah terukir berbagai perkataan, Morgan pasti ia adalah sumpah-seranah milik si tahanan terdahulu.
 Dia melangkah 10 tapak ke hadapan dan dinding konkrit yang kasar menghalangnya dari meneruskan perjalanan. Morgan berjalan pula ke kiri sambil tangan menyentuh dinding, dia menyusuri di setiap pejuru bilik itu.
Dia mahu tahu apakah dia sedang berada di dalam Bilik hitam ataupun tidak, dan apabila dia kembali ke tempatnya semua, maka tahu dia bahawa dia sememangnya berada di Bilik ‘sumpahan ‘ itu. Ia di panggil Bilik ‘Sumpahan’ kerana bilik itu tidak mempunyai pintu dan tiada jalan untuk keluar dari bilik itu lagi setelah berada di dalamanya.
Walau betapa kuat Morgan sekalipun, dia tidak mampu memecahkan konkrit itu. Lord El-Voq sebagai Ketua tertinggi yang telah menciptakan bilik itu dan telah meletakkan perisai semasa dia membinanya. Ianya bukan bilik biasa, walaupun yang nampak seperti bilik-bilik lain.
            Bilik Hitam itu sudah wujud sebelum dia dilahirkan lagi, dia juga pernah terdengar sesiapa yang memberontak dan mengkhianati Dunia Moonstone Hill akan dikurung disitu untuk seumur hidup. Dia belum pernah lagi mendengar orang berjaya keluar dari bilik itu.
            Morgan duduk semula ke katil. Dia mengeluh kecil. Sampai hati Lord El-Voq mengurungnya di situ, apakah dia tidak tahu betapa setianya Morgan terhadapannya. Walaupun kadang-kadang, Morgan agak lantang dan kurang ajar terhadapannya tetapi setakat ini dia belum pernah lagi mengecewakan Lord El-Voq. Ataupun..dia kecewa dengan sikapku yang berkeras tidak mahu mengunci kuasaku? Tidak, tidak mungkin dia akan mengurung aku semata-mata disebabkan itu.
            “Morgan..kau sudah sedar?” Morgan tersentak. Suara yang mengejutkan dia kedengaran lagi. Morgan pelik, macam mana dia boleh mendengar suara orang sedangkan dia berada di dalam bilik itu. Tiada yang mampu berkomunikasi dengan tahanan.
            “Morgan..percayalah. Kuasa kau itu sebenarnya sudah melebihi Sorcerer Tahap Pertama, kau lebih kuat dari El-Voq! Kau boleh keluar dari Bilik itu!” Morgan bingkas bangkit. Mengarut!
            “Siapa kau? Macam mana kau boleh berkomunikasi dengan tahanan Bilik Hitam?”
            “Aku sudah katakan kepada kau sebelum ini, Morgan. I’m your soulmate!” Morgan tersentak bual kali kedua. Dia seakan tidak percaya.
            “Black Demon??”
\          

0 comments: