Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Saturday, February 26, 2011

CUPID : Chapter 5

Lex

Penipu betul si Asran ni. Dia cakap dia tak pandai main bola. Pandai je dia main aku tengok! Lex mengomel seorang diri memerhatikan Asran yang melompat keseronokan selepas berjaya menjaringkan 2 dari 3 gol untuk permainan petang itu. Lagaknya seperti seorang kanak-kanak yang baru pertama kali menjaringkan gol. Dia berlari-lari anak ke arah Lex sambil tertawa kuat. 

"Tak sangka main bola sepak ni seronok betullah." katanya kepada Lex. 

"Kau ni betul ke tak pernah main bola?" soal Lex. Tiada lagi awak-saya dalam perbualan mereka. "Tempat kau pun tak ada orang main ke?"

"Tak pernah. Ini pertama kali." jawab Asran lalu duduk di sebelah Lex di tepi padang. Air mineral dicapainya dan diminum dua teguk. Lex memandangnya dengan pandangan yang tidak percaya.

Sebelum bermain dengan pelajar lain, Lex mengajar Asran teknik-teknik dan peraturan bola sepak. Asran dapat menangkap pelajarannya dengan cepat membuatkan Lex berasa kagum. Dia semakin yakin Asran mempunyai bakat dan berhasrat untuk mengambilnya menyertai pasukan universiti untuk kekjohanan bola sepak antara universiti yang akan diadakan kurang sebulan lagi.

"Oh ya. Aku dengar kau pernah sama sekolah menengah dan sekolah tinggi dengan Henrietta. Betul ke?" Asran tiba-tiba menyoal Lex.

Lex memandangnya dengan tanda tanya. "Siapa Henrietta?"

Asran merenung Lex dengan tajam kemudian menutup mukanya dengan tapak tangan sambil menggeleng-gelengkan kepala.
"Henrietta Miles, budak perempuan sekelas kita. Aku selalu duduk di sebelah dia."

Lex seperti memikirkan sesuatu. "Oh budak tu. Ya, aku kenal dia cuma tak ingat nama. Dia macam pendiam sangat dan aku tak pernah bercakap dengan dia sebelum ni." katanya. Dia memandang Asran seketika. "Kau suka dia kah? Budak macam tu sepatutnya tak ada boyfriend lagi."

Asran memandangnya dengan tajam. "Apa maksud kau budak macam tu?"

"Yelah, dia nampak pendiam dan kurang errr... berhias. Macam mana nak cakap ye, dia emmm... lain sikit dari perempuan lain. Tapi, kalau kau suka dia, tak ada masalah. Sekurang-kurangnya dia baik." balas Lex lagi cuba bersikap diplomasi. Risau juga kalau Asran benar-benar sukakan Henrietta.

Asran seperti memikirkan sesuatu sambil merenung jauh ke tengah padang. Fikirannya sedang merangka satu rancangan.



Henrietta

Henrietta terkejut lagi. Sekali lagi Asran melakukan perkara yang tidak diduga. Sebaik habis kelas pada keesokan harinya, lelaki itu menarik tangan Henrietta keluar dari kelas menuju ke tempat parkir kereta pelajar. Dia mengheret Henrietta ke sebuah kereta Honda biru laut tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. Asran membuka pintu kereta dan menyuruh Henrietta masuk ke tempat duduk hadapan. Asran kemudian terus memandu keluar meluncur laju di jalan raya.


"Awak ada kereta? Macam mana awak ada lesen memandu negara ni?" soal Henrietta.

Asran yang sedang memandu terus ketawa terbahak-bahak. "Reaksi awak selalu tak kena pada tempatnya. Kelakarlah awak ni."

Henrietta merenung Asran dengan bingung.

"Sepatutnya awak akan tanya, ke mana saya nak bawa awak. Boleh pulak awak tanya saya tentang hal yang kurang penting." balas Asran dalam nada mengejek. Henrietta mencebik. Boleh pula dia ingat aku buat lawak. Fikirnya.

"Tak apalah. Itu tak penting. Saya nak bawa awak ke syurga wanita." kata Asran lagi dan terus menumpukan perhatiannya di jalan raya. 

"Syurga wanita?" 

1 comments:

abigail said...

too short that i couldn't even 'feel' the story.. hope to read the next chapter soon..
~michy2^^