Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Thursday, March 24, 2011

Phase 10 : The Tales Begin


The Tales Begin

            KELIHATAN seorang gadis cantik berpakaian gaun ala-ala zaman Victorian berwarna kebiru-biruan dengan rambut panjang mengurai berwarna ungu sehingga menyentuh tanah sedang menghidu haruman bunga-bunga ros yang mempunyai pelbagai warna di tepi Istana Violet Crescent. Istana Itu sudah wujud beratus-ratus tahun dahulu lagi dan gadis berambut ungu itu adalah anak ke-dua Maharaja Arcana Bloodsilver dengan Permaisuri Flora Bloodsilver.
            Sedang menikmati haruman bunga ros tiba-tiba jari telunjuknya tercucuk duri, darah pekat mula mengalir. Pantas gadis itu memasukkan jarinya ke mulut, Manahan darah itu mengalir lebih lebat lagi.
            “Puteri Morgan?” gadis yang dipanggil itu lantas dia menoleh. Kelihatan matanya bersinar berwarna ungu. Gadis itu boleh dikatakan istimwea kerana, hanya dia yang mempunyai rambut dan mata yang berwarna ungu didalam istana itu.
            “Ada apa Lilith?”
            “Permaisuri meminta Tuan Puteri untuk berjumpanya di bacaan,” sampai pembantu Morgan yang bernama Lilith itu. Wajahnya putih mulus dengan rambut berwarna coklat terang.
            “Baiklah, nanti saya pergi!” kata Morgan. Dia masih sibuk dengan jarinya yang tertusuk duri.
            “Ada apa Tuan Puteri, Tuan Puteri seperti dalam kesakitan?” soal Lilith pula sambil mendekati Morgan.
            “Tidak apa Lilith, saya boleh uruskan sendiri. Kamu boleh pergi,” kata Morgan. Sudah sikap Morgan tidak suka menggunakan khidmat pembantunya, dia lebih suka menguruskan halnya sendiri. Lilit mengundur semula.
            “Baiklah Tuan Puteri,” Lilith menurut lalu beredar dari taman itu. Morgan mengibas-ngibas tangannya menghilangkan rasa pedih ditangannya.
            “Morgan!” Morgan segera berpaling ke belakang apabila terdengar seperti ada seseorang memanggilnya tadi.
            “Abang Veil?” soal Morgan seakan tahu pemilik suara itu.
            “Ini abang, kita perlu berjumpa Morgan. Abang ada benda penting nak cakap dengan Morgan,” kata suara itu lagi. Morgan mengerut kening.
            “Tapikan abang ada di medan sekarang, macam mana Morgan nak jumpa abang?” soal Morgan.
            “Taman Ondine, sekarang! Cepat, abang dah takda masa!” kata suara itu lagi dan apabila Morgan bertanya, suara itu tidak lagi kedengaran. Tak ada masa? Morgan mula panik, dia tiba-tiba merasa ada sesuatu benda buruk berlaku kepada abangnya.
            Sejurus itu dia berlari masuk ke Istana dan terus menuju ke Taman Ondine. Permintaan ibunya yang ingin berjumpa dengannya terus dilupakan.
            Setiba dia dihadapan pintu gerbang yang menuju ke Taman Ondine, dia terus membuka kalung dilehernya yang berbentuk krystal dengan bulan sabit terukir disekeliling krystal itu. Lalu krystal tersebut dimasukkan ke dalam pengunci gerbang yang sama bentuknya dengan krystal itu. Beberapa saat kemudian, gerbang itu pun terbuka. Morgan segera melangkah masuk dan mengunci semula gerbang itu.
            Taman itu kelihatan sungguh cantik bagaikan syurga. Disekelilingnya dipenuhi dengan pelbagai jenis bunga termasuk bunga-bunga yang jarang dijumpai dimana-mana muka bumi. Tetapi Morgan tidak mahu membuang masanya, fikirannya cukup terganggu dengan suara abangnya itu. Putera Veil Zealraven, Putera Makhota Negara Bloodsilver.
            “Abang!” panggil Morgan tapi tiada siapa yang menyahut. Dia melangkah lebih dalam lagi sehingga berada disebuah kolam pancut dengan sebuah patung bidadari terukir ditengah-tengahnya.
            “Morgan,” Morgan menoleh ke kiri dan kanan apabila dia tidak menjumpai orang yang dimaksudkan.
            “Abang dekat mana?” soal Morgan.
            “Abang disini!” Morgan beralih ke sebelah kolam pancut dan sekujur tubuh yang sedang duduk bersandar di kolam pancut kelihatan. Morgan terus menerpa. Terkejut apabila melihat wajah Veil pucat seperti mayat.
            “Abang, kenapa ni?” soal Morgan risau.
            “Dengar sini, Morgan… abang dah takda masa, Morgan perlu pergi dari istana sekarang juga, bawa bonda!” kata Veil, Morgan mengerut kening.
            “Abang sakit, kita bincang sekejap lagi pasal ni. Kita masuk ke istana dulu,” kata Morgan sambil cuba mengangkat tubuh Veil namun Veil mengeraskan tubuhnya tanda enggan berdiri.
            “Abang, Morgan risau tengok abang macam ni. Abang cedera!” marah Morgan. Veil terus mencapai pipi Morgan. Terasa tapak tangan Veil sejuk seperti ais batu.
            “Tak, Morgan. Abang dah tiada, abang dah meninggal. Ini hanya jasad abang,” sejurus mendengar baris ayat itu, serta-merta air mata Morgan menitis. Bibirnya terketar-ketar.
            “Tak, tak! Abang belum mati, abang ada depan mata Morgan. Tak mungkin…”
            “Morgan, jangan tipu diri Morgan. Morgan yang paling arif dengan keadaan tubuh ni,” kata Veil sambil terbatuk-batuk. Morgan menggeleng berkali-kali, masih tidak percaya.
            “Morgan…abang dah takda masa, sekejap lagi musuh kita akan menyerang Negara kita!”
            “Tak, Morgan akan sembuhkan abang, Morgan sanggup buat apa saja. Jangan pergi!” Morgan sudah teresak-esak menangis. Tubuh Veil semakin eart dipeluk.
            “Morgan budak yang baik, Morgan tahu Morgan tak boleh gunakan penyembuhan itu pada abang, lagipun abang sekadar jasad. Morgan tak boleh pulihkan abang,” kata Veil. Pasrah dengan ketentuannya.
            “Abang..apa yang Morgan perlu lakukan?” soal Morgan putus asa. Sesungguhnya, dia tidak tahu apa yang perlu dilakukannya.
            “Dengar sini Morgan, bawa bonda pergi juah dari tempat ni. Cari Katana di dalam hutan Witchfate, Morgan akan menjumpai dia disana, bawa Bonda…dan…maafkan abang sebab tak dapat melindungi Morgan dan Negara ni…” tangan Veil yang memegang pipi Morgan lantas terjatuh atas lantai. Matanya sudah terpejam erat. Itu adalah hembusan nafas terakhir abangnya. Morgan sedaya-upaya menahan sebak namun apabila jasad abangnya perlahan-lahan menjadi buih, dia tidak dapat menahan lagi daripada menjerit sekuat hatinya sehinggakan cermin-cermin yang menjadi bumbung kepada taman tersebut meretak.

*****

            MORGAN berlari pantas apabila dia melihat semua pembantu-pembantu diistana sudah bergelimpangan atas lantai. Istana itu sudah dipenuhi dengan darah-darah penghuninya. Morgan menahan perasaannya daripada takut, kerasa misinya kini membawa ibunya keluar dari istana dengan selamat. Mayat-mayat yang bergelimpangan itu terpaksa dilangkahi juga.
            Tanpa membuat sebarang bunyi Morgan menyeludup masuk ke dalam bilik bacaan ditempat ibunya ingin berjumpa. Tersentak Morgan apabila ternampak percikan darah di rak-rak buku. Dia mula takut, tubuhnya sudah menggigil. Janganlah darah itu milik ibunya.
            Tiba-tiba Morgan tersengar esakan kecil dari arah meja kerja. Perlahan-lahan Morgan menghampiri meja tersebut dan melihat ke bawah meja.
            “Bonda! Ini Morgan!” kata Morgan seakan menjerit apabila melihat orang yang ada dibawa meja itu adalah ibunya. Permaisuri Flora segera mengangkat kepala lalu memeluk Morgan sambil menangis.
            “Bonda, kita perlu keluar dari istana sekarang juga,” kata Morgan. Permaisuri Flora menggelng.
            “Jangan…lawan kita bukan dari bala tentera musuh tapi syaitan Morgan. Kita akan mati disini!’ jerit Permaisuri Flora ketakutan.
            “Syaitan?! Macam mana syaitan boleh ada diatas bumi? Tidak mungkin!”
“Morgan, itu kenyataan…bonda nampak ‘dia’ bertandung dua. Bonda takut…”
“Tidak, kita akan selamat bonda, yang penting kita berhati-hati. Morgan akan melindungi bonda,” ajak Morgan lagi, cuba meyakini ibunya. Tidak selamat jika mereka terus tinggal diistana itu sedangkan musuh mereka. Akhirnya Permaisuri Flora bersetuju, dia pun keluar dari bawa meja.
            “Bonda, darah itu milik siapa?’ soal Morgan. Dia mula berfikir, kenapa bilik bacaan itu dipenuhi dengan darah tapi tiada mayat? Tidak mungkin ibunya boleh melawan syaitan? Ada sesuatu yang tidak kena disitu. Morgan seperti mengesyaki sesuatu.  
            “Kamu tahu?” suara seakan bunyi burung garuda kedengaran. Morgan tersentak. terasa hembusan nafas panas dari belakang. Dia segera menoleh dan tubuhnya ibunya perlahan-lahan bertukar kepada tubuh berwarna hitam dan bersisik kulit tenggiling. Kepalanya bertanduk dua dan berekor tajam.
            “Kau…apa kau dah buat dengan bonda?!” jerit Morgan. Syaitan itu ketawa. Morgan berundur.
            “Kau puteri Morgan? Jangan risau, aku sudah berjanji akan melepaskan kau pada ibumu, tapi kau tetap akan ku bunuh!” jerit syaitan itu lagi lantas meluruh kearah Morgan. Morgan yang tidak sempat memasang perlindungan terhumban dirak buku kemudian terhempas diatas lantai. Nasib baik Morgan masih sedarkan diri cuma penglihatannya sudah kabur. Perlahan-lahan syaitan itu mengangkat ekornya lalu disuakan kearah dahi Morgan.
            Belum sempat ekor tajam lagi berbisa itu menusuk jantung Morgan, sebiji bebola beraura biru menembak syaitan itu menyebabkan dia terpelanting keluar dari jendela. Morgan memandang kearah pintu.
            Seorang nenek tua berpakaian mantel berwarna hitam dengan tongkat kayu sedang berdiri dihadapan kaki lima.
            “Bangun, kita perlu pergi dari sini dengan segera!” kata nenek tua itu. Morgan berusaha untuk bangkit. Sakit belakangnya dek perlanggaran dengan rak buku, mungkin juga tulang-tulangnya mengalami kecederaan.


            “NENEK ni siapa?” soal Morgan setelah mereka selamat keluar dari Istana Bloodsilver. Kini mereka sudah berada ditepi sungai yang agak jauh dari istana. Nenek tuan itu berjalan ke belakang Morgan lalu menyentuh belakangnya serentak itu cahaya putih memancar keluar dari telapak tangan nenek tua tersebut.
            “Cuba duduk tegak,” arah nenek itu. Morgan menurut serta-merta rasa sakitnya sudah hilang. Morgan terus membelakang menghadap nenek tua itu.
            “Nenek…itu kuasa penyembuhan?” soalnya. Nenek tua itu hanya berdehem. Mengiyakan tidak, menidakkan pun tidak.
            “Macam mana nenek jumpa saya?” soal Morgan pula.
            “Saya pasti, Veil sudah memberitahu anda tentang hutan Witchfate. Sayalah Katana, penjaga hutan tersebut,” akhirnya nenek itu menjawab soalan Morgan.
            “Macam mana…”
            “Syhh!!” pantas Katana menyuruh Morgan berdiam lalu Katana berbisik. “Kita perlu pergi!” dia dan Morgan terus berdiri lalu meninggalkan tempat itu dengan segera. Salah satu tempat yang selamat bagi mereka adalah hutan Witchfate.
            Hutan Witchfate adalah sebuah hutan tebal dimana ianya adalah satu tempat yang tidak pernah dikunjungi oleh mana-mana penduduk Bloodsilver. Tiada siapa yang pernah mendekati hutan itu kerana dipercayai, sesiapa yang memasuki kawasannya akan mati. Hutan itu akan menyerap semua tenaga mereka hingga tubuh mereka kurus kering. Pendek kata Hutan Witchfate adalah sebuah hutan sumpahan.
           
            “TUNGGU apa lagi? Mari masuk, diluar tidak selamat!” kata Kanata. Walaupun dia sudah kelihatan tua tapi tenaga yang dihasilkan olehnya lebih besar dari pada Morgan. Itulah yang Morgan rasai tentang nenek tua itu.
            “Tapi nek, kata orang hutan ni akan serap tenaga manusia, kalau…”
            “Memang betul, tapi sekarang kau ada bersama saya jadi kau tidak akan ditimpa apa-apa masalah. Faham?” Morgans egera mengangguk. Pantas kakinya melangkah mendekati Katana.
            Katana tiba-tiba menjadi senyap hanya bibirnya yang terkumat-kamit membacakan sesuatu. Selepas selesai, serentak itu tanah yang dipijak mereka bergegar kecil sebelum tumbuhan-tumbuhan menjalar yang membentuk dinding tembok itu berpecah dua memberi laluan pintu masuk. Sempat Morgan berpaut pada bahu Katana. Seketika kemudian gegaran itu berhenti.
            “Mari masuk!” arah Katana lalu mereka pun beriringan memasuki hutan tersebut. Masuk saja mereka didalam, tembok itu tertutup semula dan kembali seperti sedia kala.
**************************************************************** 
p/s: maaf lambat upload..jgn marah, happy reading ^_^v

15 comments:

siti said...

wah, jln crita makin mnarik.
cpt2 la smbung ye.

WITHOUT A SOUND said...

wah..wah...wah..
makin teruja nak membace!!!
hihihhi
tQ ntuk entri ni..
n ntuk next entri post laju2 ye ^^

Anonymous said...

bestttnyeee...cepatlaaa sambung yeee....new entry banyk2 skaliiii tau...pls pls pls

Anonymous said...

bole tau add blog awak...plssss...mest banyk lagi enovel awak kan.....plssssssssss

OkiE a.k.a WitcH said...

to Anonymous March 30, 2011 3:08 AM,

ini blog2 sy, jemput datang :)

http://fantasyviolet.blogspot.com/
http://bluevioletsky.blogspot.com/
http://blueaurorasky.blogspot.com/

pinkpurle amie said...

ASSALAMUALAIKUM... okie sambung cepat!!!! huuuuuuuuu.. nak tau sebenarnya si morgan nie manusia or what??

Anonymous said...

xde pun new entryyy...lamenye nk update...nape lame sgt...xsian ke kat org2 yang menunggu utk baca next entry......

Anonymous said...

best cter nie... smbgan dia plssssssssssss.... hebat!!!

Anonymous said...

mana sambungannya??????

Anonymous said...

alahai x sabar nk tunggu sambungannya
best citer nie!!!

Anonymous said...

XDE SMBUNGAN LAGI KE UNTUK ENOVEL NIEEE....sedihnyeeee dh lama sgt tunggu....ari2 bukakkkk :'(

Anonymous said...

nak lagii....:(

Anonymous said...

nak lagii....:(

Anonymous said...

alahai,mana sambungannyerr...
x sabar nk tahu kisah selanjutnya....
nak lagi3x....

sha Angel said...

ala...smpai bab 10 je ke??nak sambungnnye..
T_T