Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Wednesday, November 24, 2010

TWINS - Bab 6

"Lya! Jom kita.....................where is Lya?" Tanya Kara setelah dia tiba di muka pintu kelas rakannya itu. Dia memandang Rin yang kebetulan lalu di sebelahnya.

"The thing is, I don't even know where she was going. Lepas bunyi loceng je dia terus meluru keluar. Aku tak sempat nak cakap apa-apa. Biasanya dia akan beritahu aku kalau nak cepat. Sorry, I really can't help you this time. By the way, mana Anne?" Tanya Rin. Kara mengeluh sebelum menjawab.

"Anne ke tandas. Aku pula sengaja suruh dia gerak dulu. Ingat nak 'jemput' Lya dan terus ajak makan. Alih-alih dia dah gerak dulu. It's okay, Rin. Rasanya aku tahu dia kat mana. Thanks anyway. I love you," balas Kara sambil melayangkan flying kiss buat Rin. Rin tergelak lantas membalasnya. Serentak dengan itu, Kara terus berlalu.

***
Anne keluar dari tandas. Kelihatan rakannya, Kara sedang dalam perjalanan menghampirinya. Dia memberikan senyuman buat Kara.

"Jadi, mana Lya?" Tanyanya. Kara mengangkat bahu.

"Hm..macam ni sajalah. Anne, kau pergi ke tempat biasa dulu. Aku tahu kau dah lapar sangat," balas Kara tersengih. "Aku sambung cari Lya," sambungnya.

"Eh, mana boleh macam tu. Kita cari sama-samalah." Kara menggeleng.

"It's okay. Aku tak nak menyusahkan kau. Tak apa. Aku gerak dulu. Bawakan bekal aku sekali ya," kata Kara lantas meninggalkan Anne termangu di situ.

"Okay then," kata Anne sendiri.

***


"Shin, tu ada awek cari kau," tegur salah seorang rakannya sebaik sahaja dia melabuhkan punggungnya di bangku berhampiran kafeteria. Dia memandang sekilas kepada rakannya yang seorang itu. Kemudian dia memandang pula kepada pelajar perempuan yang sedang berdiri berhampiran dengan mereka. Muka yang amat dikenalinya. Dia meminta izin untuk beredar.

"Ada apa awak nak jumpa saya?" Tanyanya. Pelajar perempuan itu kelihatan serba salah.

"Saya rasa awak tahu tujuan utama saya berjumpa dengan awak. Tapi, tak mengapalah. Biar saya terangkan. Saya Lya, kawan baik Kara sejak kecil. Kami memang tak pernah berenggang. Tiba-tiba bulan lepas seorang pelajar baru ditempatkan di kelas Kara. Saya tak kisah sangat cumanya saya dapat rasa yang dia bukan seperti apa yang kita sangkakan. Dia...dia....mungkin sekali salah seorang yang dihantar oleh Gaviens untuk......."

"Apa yang awak merepek ni? Siapa Gaviens yang awak cakapkan ni?" Tanya Shin sinis. Lya memandangnya.

"Awak jangan buat tak tahu. Saya kenal awak. Awak Shin Freedart yang ditugaskan untuk memerhatikan Kara. Dan saya pula Sirrix Adelya, orang yang diarahkan oleh Ecsentra untuk membantu awak."

"Saya boleh buat sendiri kerja ni. Saya tak perlukan pertolongan sesiapa," balasnya dingin.

"Saya bukan minta pertolongan awak. Saya memang diarahkan untuk membantu awak. Tolonglah Shin, awak memang perlukan saya. Ecsentra yang mengarahkan saya. Lagi pula, saya yang rapat dengan Kara. Saya tahu apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka." Shin memandang perempuan di hadapannya. Sedikit mengeluh. Tiba-tiba peristiwa itu kembali menggamit ingatannya.

"Kami sudah tak tahu nak buat macam mana. Kami tahu Ecsentra menghantar kamu untuk melindungi dia. Kami sudah tua. Tak lama lagi kami akan pergi. Masa tu saya dan Exora sudah tak dapat nak lindungi dia. Hanya kamu yang kami harapkan."

"Shin? Awak dengar tak apa yang saya katakan tadi?" Shin tersentak.

"Ma..maaf. Saya teringatkan sesuatu. Hm....kalau macam tu, baiklah. Saya pun memang memerlukan pertolongan seseorang. Dan saya minta maaf dengan apa yang saya katakan sebentar tadi," balas Shin lantas tersenyum. Pada saat ini, kelihatan Kara berlari-lari anak mencari Lya. Selepas sahaja terlihat adegan yang agak mencuit hatinya, dia segera beredar sambil tersenyum. Mujur sahaja Shin tidak perasan akan kehadirannya di situ. Kalau tidak.....malas dia mahu memikirkannya.

***

Kara meneruskan perjalanannya ke arah bangku sekolah tempat dia dan Lya selalu menghabiskan masa menjamu selera. Kelihatan Anne sedang duduk termangu menunggunya. Menyedari kehadiran Kara, dia segera berpaling dan memberikan senyuman. Kara membalas senyumannya sebelum duduk di sebelahnya.

"Kara, aku nak ajak kau ke satu tempat la. Aku baru jumpa tempat tu. Semalam aku jumpa," kata Anne apabila Kara sudah mula menyentuh bekalnya. Kara memandangnya dengan mulut yang dipenuhi sandwich buatannya.

"Nak..ke..mana..?" Tanyanya dengan mulut yang masih penuh.

"Adalah. Rahsia. Kalau nak tahu, kenalah habiskan makanan dulu. Dah selesai makan baru boleh pergi. Tapi kau kena makan cepat la. Takut masa rehat tamat pula," balas Anne. Kara segera mengangguk. Dengan pantas dia mengunyah sandwichnya.

***

"Wah, besarnya rumah ni. Tak sangka wujud lagi rumah macam ni. Macam istana awan saja," kata Kara setibanya mereka di tempat yang diperkatakan oleh Anne sebentar tadi. Dia memandang Anne tidak percaya.

"Jomlah kita masuk ke dalam rumah ni. Aku nak tunjukkan sesuatu pada kau," balas Anne. Dia segera menarik tangan Kara. Kara membiarkan sahaja.

"Wah, banyaknya barangan antik dalam rumah ni! Macam baru lagi." Dia memandang salah satu almari yang terdapat di situ. Disentuhnya almari itu. Tangannya bersih. "Dan juga langsung tak kotor. Macam ada penjaga saja yang jaga keadaan rumah ni," sambungnya lagi.

Tiba-tiba dia terasa kepalanya berat bagai dihempap batu. Diikuti pula dengan rasa pening yang amat sangat. Serentak itu, dia memusingkan badannya 180 darjah. Ingin diberitahu kepada Anne mengenai itu. Sebaik sahaja dia berpaling, kelihatan kelibat Anne menolaknya sehingga jatuh. Gelap.

0 comments: