Rumah Fantasi ditubuhkan pada awal 2010 bertujuan untuk menghimpunkan semua penulis-penulis bergenre fantasi, thriller, sains-fiksyen dan seram. Usaha ini dilakukan untuk meningkatkan martabat penulisan berbentuk seperti ini dan saling berkongsi ilmu dan manfaat bersama. Apa yang diharapkan lebih banyak karya-karya seperti ini lebih mendapat tempat di pasaran buku Malaysia suatu hari nanti. Pengasas Bersama RF : Anita Aruszi, Farah Husain dan Zuliana Abuas.

Friday, December 21, 2012

Revenge 15 : Scary Environment (part 3)



Revenge 15 : Scary Environment (part 3)



Vanessa buka mata perlahan-lahan. Cahaya matahari menusuk masuk ke dalam matanya. Sungguh menyilaukan! Dia cuba untuk bangkit dari pembaringan namun dia tidak terdaya. Angin yang masuh dari jendela menampar lembut mukanya. Kedengaran bunyi pintu dibuka oleh seseorang.

“Akak dah sedar?” Sepasang tangan meletakkan semangkuk bubur di atas meja kecil di tepi katil yang sedar diduduki oleh Vanessa. Vanessa cuba mengamati suara tersebut.

“Kakak, kakak kenapa ni?” Muncul muka adiknya, Zella di ruang matanya.

“Kakak tak apa-apa. Kakak dekat mana?” Vanessa menyoal dengan suara yang lemah.

Zella tersenyum, “Kakak, kakak dekat rumah ibulah. Apa kakak ni. Mengigau ke?” Zella tergelak kecil.

Vanessa memproses kata-kata Zella. Ibu? Rumah?

“Zella. Bonda masih hidup Zella. Frank beritahu kakak. Bonda masih hidup.” Tiba-tiba Vanessa bersuara. Dia teringat akan pertarungannya dan suara Frank yang tergelak sinis apabila berbicara mengenai bondanya. Zella menghela nafas dan mengukir senyuman.

“Zella dah tahu bonda masih hidup. Zella harap akak dapat selamatkan bonda. Zella juga harap, kakak tak lupa janji kakak pada Zella dulu. Kakak janji nak balas dendam demi keluarga kita. Kakak jangan lupa tau.” Zella menyuapkan bubur ke dalam mulut kakaknya, Vanessa setelah selesai bercakap.

“Tapi, akak masih sakit lagi Zella. Aku tak boleh tumpuankan perhatian bila nak lawan dengan musuh kita. Kakak rasa sedih bila mengenangkan bonda. Macam mana akak nak buat Zella?” Vanessa mengeluh perlahan. Rasa sedih mengusik tangkai hatinya.

“Bukan kakak seorang yang tabah dan kuat ke? Patutnya kakak jangan bagi emosi mengganggu tumpuan kakak. Kakak patutnya cekap dalam bidang ni semua. Kakak jangan mengalah selagi kakak tak bawa balik bonda. Zella rindukan bonda.”

Vanessa menggelengkan kepala, “Kakak tak tabah dan kuat, Zella. Selama ni kakak hanya berpura-pura sebab kakak tak nak Zella sedih. Kakak nak Zella bahagia dan gembira.” Lirih suara Vanessa kedengaran.

“Kakak. Kita jangan bincang pasal diri Zella. Kita bincang pasal diri kakak.” Satu suap bubur masuk ke dalam mulut Vanessa lagi sekali.

“Kakak seharusnya yakin dan percaya pada kuasa kakak. Kakak jangan putus asa dan jangan membiarkan emosi marah dan sedih tu menguasai diri kakak. Bila kita hendak melawan seseorang, perkara yang penting ialah jangan cepat beremosi. Lawan dengan hati yang tenang. Jika kakak marah, jangan terlampau marah sehingga mengganggu tumpuan kakak.” Sesuap bubur masuk ke dalam mulut Vanessa. “Begitu juga jika kakak sedih.” Zella menyuakan sudu yang berisi bubur ke mulut Vanessa. Vanessa buka mulut dan bubur tersebut masuk ke dalam mulutnya.

“Kakak ingat tau. Jangan mengingati perkara yang boleh membuat kakak sedih atau marah. Apa yang musuh cakap, biarkan seperti angin lalu.” Zella merawat kakaknya mengunakan magis penyembuh. Tangan-tangan yang luka di letakkan serbuk kristal. Rantai di leher Vanessa yang berwarna merah hati ditanggalkan dan di celup ke dalam air. Rantai tersebut di letakkan di luka yang kelihatan parah. Vanessa berasa bertenaga seperti ada satu kuasa yang memberinya tenaga untuk hidup.

“Rantai ni ada kuasa yang hebat kakak. Kakak patut explore rantai kakak ni. Zella rasa kakak tahukan.” Rantai yang ditanggalkan oleh Zella di gantungkan semula ke leher Vanessa. Vanessa memegang tangan Zella seperti tidak mahu melepaskannya. Zella membalas pegangan kakaknya itu. Dia tersenyum untuk memberikan semangat pada kakaknya.

Setelah beberapa minit berlalu, Zella meleraikan pegangan tangan tersebut. Vanessa cuba mencapai tangan adiknya itu namun  tidak berjaya. Adiknya itu mula jauh dari pandangannya. Jauh dan semakin jauh.

“Zella!!!!!!” Vanessa menjerit.

Slyer, Tiara, Monica dan Frank terkejut mendengar jeritan Vanessa yang menyebut nama, Zella. Mereka berempat memandang Vanessa sekilas kerana mereka berempat sedang bertarung. Slyer mengelak libasan yang dibuat oleh Frank. Libasan tersebut terkena Monica yang berada di belakang Argon. Argon pandang Monica yang tercampak ke dinding. Tiara melepaskan tembakan Darkest heart kepada Frank. Frank mengelak serangan tersebut dan melontar Black knife ke arah Tiara. Tiara yang cuba mengelak daripada terkena lontaran tersebut tidak berjaya apabila benda tersebut kena di hujung lengannya. Dia menjerit kecil.

Slyer mendapatkan Tiara yang sudah terbaring di lantai sambil mengaduh kesakitan. Frank mengukir senyuman jahat. Tangannya dihalakan ke arah Slyer dan Tiara. Sebelum dia hendak melancarkan serangannya, satu panahan terkena tepat-tepat pada lengannya. Frank menjerit kesakitan. Dia memandang sekeliling mencari orang yang membuat serangan kepadanya. Dia menangkap kelibat Vanessa tersenyum sinis. Slyer dan Monica turut mengalihkan pandangan mereka apabila melihat ada satu bongkah kristal yang besar terbenam pada lengan Frank. Frank mencabut kristal tersebut dan melontarkannya ke bawah.

“Kau!! Aku tak sangka kau boleh sedar dari pengsan sebab mendengar cerita pasal bonda kau tu,” Frank menjerit kegeraman. Dalam pada masa yang sama di mengejek Vanessa. Vanessa tidak mengendahkan kata-kata Frank. Dia merenung muka Frank yang sudah calar-balar. Muka kawan-kawannya di pandang sekilas. Dalam pada masa yang sama, Slyer sedang merawat Tiara mengunakan magis penyembuh.

“Tiara!!!” Satu suara garau menjerit nama Tiara. Vanessa memandang orang yang menjerit nama Tiara. Tanpa berlengah, Vanessa terus melancarkan serangan ke arah Encik Jaston. Semua yang berada di situ terkejut dengan tindakan drastik Vanessa.

“Vanessa! Dia cikgu kita, Vanessa!” Slyer menjerit. Vanessa mengukir senyuman sinis.

“Dia bukan cikgu kita.” Keras suara Vanessa bersuara. Encik Jaston memandang Vanessa dengan pandangan terkejut. Kakinya berdenyut-denyut kerana terkena serangan yang dilancar oleh Vanessa sebentar tadi.

“Saya cikgu awak, Vellina! Encik Jaston!” Encik Jaston berkata dengan nada serius.

“Huh! Cikgu? Kau cikgu kita orang? Aku nak tergelak. Kalau kau cikgu kita orang, kenapa kau takut dengan Frank? Dengan Mony dan Henry? Kenapa? Jawab!” Vanessa membentak. Muka Encik Jaston berubah sekelip mata namun dia cuba mengawal ekspirasi mukanya. Muka Frank seolah-olah terkejut apabila Vanessa memandang ke arahnya sekilas lalu.

“Apa awak merepek, Vellina? Saya tak pernah takut dengan Frank, Mony dan Henry!”

“Ya ke?” Vanessa menyoal dengan nada selamba. Dia memandang Frank. “Frank. Orang suruhan kau, si Jasmen mengaku yang dia tak takut dengan kau orang bertiga. Kenapa lemah sangat kau orang bertiga. Hamba kau tak takut dengan kau, tuannya.” Frank terperanjat begitu juga semua yang berada di bangunan tersebut. Vanessa memberikan senyuman sinis kepada Jasmen.

“Aku tak sangka kau boleh tahu siapa dia. Memang kau seorang budak yang hebat.” Frank bersuara diselangi ketawa kecil. “Jasmen! Aku akan berlawan dengan Vellina atau nama sebenarnya Vanessa. Kau lawan tiga lalat-lalat kecil yang berkeliaran. Kalau boleh kau bunuh aje mereka bertiga!” Frank merenung mata Vanessa. Ada sinar kejahatan di mata Frank. Vanessa membalas renung tersebut. Masing-masing mula membuka langkah.

*****

Tiara, Slyer, Monica dan Jasmen mencangkung. Masing-masing menahan rasa penat. Sudah dua jam lebih mereka berlawan namun masing-masing masih tidak berjaya menghapuskan pihak lawan. Peluh di dahi di seka Slyer. Tiara pula menyeka peluh yang mengalir turun di pipinya. Monica mengambil dan menghembus nafas berulang-ulang kali. Jasmen pula menggenggam tangannya. Habis tubuh mereka calar-balar. Baju Tiara sudah terkoyak di lengan kanan. Baju Monica pula terkoyak di lengan kiri.

Vanessa dan Frank masih terus berlawan. “Crystal! Fire! Water! Shoots!” Bertalu-talu bentuk serangan dilancarkan oleh Vanessa. Frank dapat mengelak semua serangan tersebut dengan jayanya. “Tsk. Kau ingat kau dah lepas ke, Frank? Cuba kau tengok kat bawah kaki kau!” Frank melihat kakinya. Bayangan! “Shadow lock!” Vanessa mengunci bayangan tersebut.

Astianse denso!” Frank cuba menggerakkan badannya, namun usahanya gagal. Mantera yang dibaca oleh Vanessa menguatkan lagi bayangan tersebut.

“Sekarang, kau dalam genggaman aku, Frank. Dan juga rantai ni.” Rantai yang berwarna biru di keluarkan dari genggamannya. Frank tersentak. Dia tidak tahu macam mana Vanessa boleh dapat rantai tersebut. Separuh mati dia cuba untuk mendapatkan rantai tersebut dari tangan Vanessa dan usahanya membuahkan hasil. Tetapi kini, Vanessa dapat balik rantai tersebut.

“Kau... Macam mana..”

“Terkejut ke? Kau memang tak reti hendak jaga rantai ni elok-elok. Tengok, walaupun kau berjaya ambil rantai ni dari aku tadi, tapi sekarang? Rantai ni kembali pada aku semula.” Vanessa memakai rantai tersebut dan mula untuk membuka langkah yang seterusnya. Langkah untuk menamatkan riwayat Frank!

“Kau tahu tak Frank. Mesti tak seronok kalau bunuh kau guna mantera. Apa kata aku bunuh kau guna pedang? Mesti seronok bukan?” Vanessa memetik jarinya dan sebilah pedang sudah berada di genggamannya. “Kau dah bersedia untuk mati, Frank? Aku harap kau dah bersedia. Bergembiralah kau.” Vanessa berjalan mendekati Frank. Mata pedang dihalakan tepat pada dada Frank. “Say goodbye to the world, Frank.” Vanessa hendak membenamkan mata pedangnya ke dada Frank namun pedangnya terlontar jauh.

Vanessa memandang perempuan yang cuba merosakkan kerjanya. Mony! Desis hati Vanessa kegeraman. “Kau tak akan dapat bunuh Frank selagi aku ada di sini, Vellina!” Mony memandang Vanessa. Giginya berdetap kegeraman. Argon yang sudah tidak bernyawa di pandang oleh Mony. Lama. Dia jalan mendekati Argon. Mony angkat kaki untuk menyepak Argon. Satu sepakan yang dihadiahkan oleh Mony kepada Argon membuatkan Argon tercampak menghentam dinding. Vanessa mendengus kasar.

Care to explain?” Mony bertanya. Matanya memandang mata Frank.

“Vanessa yang bunuh dia.” Mony tersentak mendengar kata-kata Frank.

“Vanessa? Mana dia?” Tanya Mony.

“Kau buta ke, Mony? Tak nampak aku dekat sini? Depan mata kau.” Vanessa bersuara.

“Kau senyap perempuan gila. Aku tak tanya kau. Aku tanya Frank! Frank! Where is Vanessa? I miss her damn much!Sinis sekali suara Mony.

“Aku langsung tak rindukan kau, Mony.” Vanessa balas.

            “Perempuan! Kau tu Vanessa ke hah?! Kalau kau sampuk lagi sekali, aku bunuh kau!”

“Mony, dia Vanessa.” Frank bersuara. Mony terpana.

My, my. Aku tak sangka kau Vanessa. Budak yang bodoh tu. Hebat, hebat. Aku tak sangka kau boleh bunuh  Argon yang hebat ni.”

“Aku tak bodoh, Mony. Aku hanya pura-pura bodoh untuk memperbodohkan Argon dan musuh-musuh aku,”

“Menarik. Jadi kau hebatlah ya? We see about.” Mony memberikan senyuman yang cukup sinis pada Vanessa.

“Ya, we see about that after I kill Frank.Vanessa dengan sepantas kilat memetik jarinya dan sebilah pedang yang sudah di tercampak tadi berada di tangannya. Tanpa membuang masa dia membenamkan pedang tersebut tepat pada dada Frank. Frank menjerit kesakitan. Mony terkesima. Semua berlaku dengan pantas.

Vanessa yang melihat Mony terkesima, membaling pedang yang digunakan tadi ke arah Mony. Mony yang tersedar terus melompat ke atas, “Tornado dios!” Mony membuat puting beliung ke arah Vanessa.

Francy de crystal wall!” Vanessa mempertahankan dirinya. Dalam pada masa yang sama dia memikirkan cara untuk menghapuskan puting beliung tersebut. Vanessa ketap bibir. Dia sudah tidak boleh bertahan lagi. Dinding kristalnya mulai retak. Vanessa cepat-cepat melompat ke atas dan menyerang Mony yang tergelak.

Mony yang masih tergelak dan tidak menyedari bahawa Vanessa sedang menyerangnya meneruskan gelak jahatnya. Tiba-tiba, Mony terdiam. Kakinya terasa sejuk. Dia memandang kakinya. Terbeliak matanya melihat kakinya diselaputi kristal yang berwarna merah jambu. Dia cuba untuk mengerakkan kakinya. Vanessa mengukirkan senyuman.

“Kenapa berhenti gelak? Sambunglah lagi.” Perli Vanessa. Puting beliung yang sudah berjaya memecahkan dinding kristal tadi mula menuju ke arah Jasmen yang sedang berlawan. Jasmen tidak dapat berbuat apa-apa. Yang dia mampu buat adalah menjerit. Jasmen hilang bersama puting beliung tersebut. Monica, Tiara dan Slyer terduduk setelah kelibat Jasmen hilang bersama-sama dengan puting beliung tersebut. Peluh memercik di muka masing-masing.

“Mony, kau dah mengaku kalah ke? Kalau kau dah mengaku kalah, aku nak bunuh kau.”

Mony tergelak kuat, “Belum lagi Vanessa.” Mony menggunakan lighting thunder untuk membebaskan kakinya daripada kristal tersebut. Tanpa disangka, kakinya retak. Mony terjatuh. Dia menjerit sekuat hati.

“Kau tahu tak Mony. Kaki kau sekarang adalah kristal dan apabila kau musnahkan kristal tersebut, kaki kau akan musnah sekali. Aku malas nak dengar kau menjerit. Jadi, selamat tinggal.”

Esisians darkenest!” Vanessa petik jari. Serentak itu, jeritan Mony semakin kuat. Jeritannya makin lama makin perlahan dan lenyap. Slyer, Monica dan Tiara terkejut melihat semua itu. Monica menggigil ketakutan apabila melihat wajah Mony. Mulutnya ternganga luas. Matanya terbeliak seolah-olah hendak tersembul keluar. Tubuhnya mulai reput. Ada darah yang keluar dari mulut Mony.

Vanessa berjalan ke tempat Mony, dia mencangkuk di hadapan Mony yang sudah reput. Hanya tinggal abu. “The best person will win the battle, Mony and I’m the best person.” Vanessa mengambil abu Mony dan meniupnya. Terukir senyuman kepuasan di bibirnya. Namun senyuman tersebut mulai bertukar.

Vanessa berdiri, “Henry!” Vanessa menjerit sekuat hati. “Macam mana.... macam mana aku boleh terlupa akan Henry?! Macam mana?!” Vanessa ketap gigi kuat. Dia menggenggam tangannya kuat. Dia tidak tahu macam mana boleh lupa tentang Henry. Monica tersentak mendengar Vanessa menjerit nama Henry namun dia tidak bertanya apa-apa kerana terlalu letih dan penat. Rasa sakit masih menjalar di tubuhnya.

“Vanessa!!” Slyer menjerit namanya. Vanessa pandang Slyer dengan pandangan membunuh. “Dekat mana kita nak cari Danny?!” Vanessa tersentak. Dia memandang Frank yang sudah tidak bernyawa, dia terlupa untuk bertanya Frank di mana dia menyembunyikan Danny.

“Tsk, kat mana kau sembunyikan Danny, Frank.” Guman Vanessa perlahan.

-----------------------------------------------------------------------------------------

p/s : Sorry sebab tak update2. Kakak pergi KL and angkut laptop sekali jadik tak dapat bukak laptop untuk update cerita. 

4 comments:

aida said...

best entry kalini. x sabar nak tunggu next week punya entry. gempak arr.

Anonymous said...

kak update 2entry trus la kak....cover yg lastweeknye...even know akak update seminggu skali...tp tngan ni gatal gak ari2 bukak blog dgn hrapan da new entry...hihihi really love dis story......cepatla update lg.yeeee...... hihuhi ^______<^

GlowingHeartGirl said...

betul3...[jdiipinjap] akak update laa byk2,tahun depan dah jarang lawat cni dah....

Ikin said...

akak please la update byk2. cite ni mmg terbaek. ta sabar la na tunggu ending. hope its a happy ending ^^V